4.3 Afval
Uitwerking Afvalplan (nadeel lasten € 130.000 in 2021 en 2022)
Met het ‘Van afval naar grondstofbeleid 2020-2024’ wil Aalsmeer voldoen aan de doelstelling in het Landelijk Afvalbeheerplan van 75% afvalscheiding van huishoudelijk afval en een hoeveelheid van 100 kg restafval per inwoner per jaar. Het college kiest na consultatie in de commissievergadering Ruimte en Economie en een sessie met de woordvoerders over het taakveld Afvalinzameling voor de optie van nascheiding van PMD uit Restafval. De besluitvorming van het plan is voorzien op 27 mei 2021.
Het restafval met PMD wordt 1 x per 2 weken in 140 liter voor éénpersoonshuishoudens en 240 liter minicontainers voor meerpersoons huishoudens ingezameld. De huidige (grotendeels) afgeschreven restafval-minicontainers met verschillende inhoudsmaten worden vervangen door nieuwe circulaire minicontainers met een uniform uiterlijk, die van gerecycled plastic zijn gemaakt.
De minicontainers worden voorzien van containermanagement, zodat het inzamelbedrijf (Meerlanden) het containerbestand goed kan managen qua inzamelfrequenties, verloren/en of dubbele containers etc. Dit leidt tot een betere kostenbeheersing voor Meerlanden en de gemeente.
De tweewekelijkse inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT) wordt geïntensiveerd en vindt in de zomermaanden wekelijks plaats. De inzameling van OPK (oud papier en karton) aan huis wordt voortgezet en aangevuld met inzameling met ondergrondse containers op centrale punten. Hiervoor worden de ondergrondse PMD containers hergebruikt.
De nascheidingsvariant heeft tot gevolg dat de afvalstoffenheffing gemiddeld ca € 24,- per huishouden hoger wordt. De kosten nemen daardoor met 12.997 betalende huishoudens toe met € 312.000, te dekken via de afvalstoffenheffing. Deze extra kosten worden veroorzaakt door de vervanging van de minicontainer restafval/PMD (240 liter) en containermanagement bij de laagbouw, uitbreiding van de inzamelcapaciteit rest/PMD bij de hoogbouw, wekelijkse zomerinzameling gft en extra ondergrondse papiercontainers.
De incidentele projectkosten (inclusief implementatie) en communicatie worden geraamd op € 260.000. Voorgesteld wordt deze ten laste te brengen van de algemene middelen, aangezien de egalisatievoorziening hier, gezien alle ontwikkelingen bij afval, geen ruimte toe bied.
Tevens is via het raadsvoorstel voorgesteld de afvalstoffenheffing per 1 januari 2022 aan te passen naar een één- en meerpersoonshuishoudens tarief zonder dat dit effect heeft op de totale opbrengsten uit de afvalstoffenheffing, en dit uit te werken t.b.v. de begroting/tarieventabel 2022.
Extra papierinzameling in Kudelstaart (neutraal lasten € 13.000 in 2021)
In Kudelstaart wordt papier/karton door verenigingen opgehaald. Dit gebeurt op vrijdagavond. In/bij/tegen sommige flatgebouwen/appartementscomplexen staan blauwe rolcontainers waar 24/7 papier/karton in gedaan kan worden. Dit is brandgevaarlijk en niet toegestaan met betrekking tot de verzekering. Bij enkele complexen zijn de rolcontainers al weggehaald. Bij andere complexen zal dat binnenkort gebeuren. Dit geeft beduidend minder service voor bewoners. Om de service te verhogen is het voorstel op elke zaterdag 1 inzamelvoertuig op drie verschillende tijdstippen en drie verschillende locaties te laten staan waar inwoners hun papier/karton naar toe kunnen brengen. De opbrengsten van het papier gaan naar de verenigingen.
De kosten hiervan worden voor een deel van 2021 ingeschat op € 13.000 per jaar. Vooralsnog gaan we ervan uit dat deze pilot (extra inzamelen op zaterdag) alleen voor 2021 wordt uitgevoerd, daarna gaat afhankelijk van de besluitvorming van het afvalplan de nieuwe afvalinzameling in 2022 van start. In het afvalplan zijn aanvullend op de inzameling door de verenigingen enkele ondergrondse papiercontainers nabij de hoogbouw voor Kudelstaart voorzien. In overleg met de verenigingen zal worden onderzocht of de inzamelfrequentie omhoog kan om met name karton in te zamelen.
Reservemutaties
Voorbereidingskrediet herinrichting Raadhuisplein, Van Cleeffkade/Stationsweg (nadeel € 200.000 in 2021)
Op 31 oktober 2019 heeft de gemeenteraad de Centrumvisie Aalsmeer vastgesteld, inclusief de amendementen ‘A19-7 verkeersafwikkeling op en om het Raadhuisplein’,’A19-8 verbinding Raadhuisplein met Drie-Kolommenplein’ en ‘A19-9 Behoud zichtlijn Marktstraat’. De Centrumvisie ziet toe op de ontwikkeling van Aalsmeer centrum tot een aantrekkelijke, herkenbare en karakteristieke plek voor Aalsmeer en haar bezoekers. In de Centrumvisie zijn hoofddoelstellingen en kaders gesteld om deze ambitie te bereiken.
Het verbeteren van bereikbaarheid en zichtbaarheid en verhogen van de beeld- en verblijfskwaliteit, twee hoofddoelstellingen uit de Centrumvisie, vergt de noodzakelijke investeringen in (herinrichting van) de openbare ruimte. Maatregelen uit de Centrumvisie met betrekking tot de openbare ruimte vallen uiteen in:
- Herinrichting Zijdstraat-Molenplein-Punterstraat, aangevuld met relinen riolering.
- Herinrichten Raadhuisplein (en plein voor gezondheidscentrum)
- Aanleg rotonde kruispunt Van Cleeffkade/Stationsweg, aangevuld met afkoppelen riolering.
De herinrichting van Raadhuisplein en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Van Cleeffkade/Stationsweg, vormen de vervolgmaatregelen op de herinrichting Zijdstraat-Molenplein-Punterstraat. Ook vanwege de noodzakelijke opgaven met betrekking tot riolering en wegenonderhoud en voor de verbetering van de verkeersdoorstroming en -veiligheid rond het kruispunt Van Cleeffkade-Stationsweg, zijn hier investeringen nodig.
De herinrichting van Raadhuisplein en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Van Cleeffkade/Stationsweg moeten leiden tot verbeteren van bereikbaarheid en zichtbaarheid en het verhogen van de beeld- en verblijfskwaliteit. Dit geeft kansen voor meer ‘aanloop’ en een verlenging van de verblijfsduur van de consument in het centrum. Hiermee ontstaat een hoger niveau aan consumentenbestedingen en een dorpscentrum waar ondernemers en vastgoedeigenaren een goede boterham verdienen en zich graag willen vestigen. De verwachting is dat hierdoor stabilisatie van het voorzieningenaanbod ontstaat en dat het centrum als hoofdwinkelgebied van Aalsmeer een toekomstbestendig en divers voorzieningenaanbod kan behouden.
Om de maatregelen voor het Raadhuisplein, Van Cleeffkade en Stationsweg tot uitvoering te kunnen brengen, is het van belang dat de voorbereiding voor de herinrichting van het Raadhuisplein, Van Cleeffkade en Stationsweg nu wordt opgepakt. Hiervoor is een voorbereidingskrediet van € 200.000,- nodig. Het bedrag wordt gestort in de reserve Buitenruimte, het project wordt dan ook verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte.
Hiermee kan de uitvoering worden doorgepakt na afronding van herinrichting Zijdstraat – Molenplein – Punterstraat. Vanuit dit voorbereidingskrediet zullen milieu- en civieltechnische onderzoeken worden uitgevoerd en wordt een ontwerp inrichtingsplan opgesteld. Dit ontwerp vormt de basis voor een bestek en besteksraming waaruit de uiteindelijke investeringskosten naar voren komen.
Agenda en actieplan Klimaatadaptatie Aalsmeer 2021-2026 (nadeel lasten € 280.000 in 2021)
Het is van belang om de leefomgeving aan het veranderende klimaat aan te passen. Het Rijk heeft in het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) de landelijke aanpak van klimaatadaptatie vastgesteld. Gemeenten en het Rijk hebben hierin met elkaar afgesproken dat klimaatadaptatie vanaf 2020 een integraal onderdeel is van het beleid, zodat in het jaar 2050 ons land klimaatbestendig ingericht is. De gemeente Aalsmeer volgt de landelijke aanpak voor klimaatadaptatie. De ‘Agenda en actieplan Klimaatadaptatie 2021-2026’ is een eerste stap op weg naar een klimaatbestendige gemeente in 2050 en is vastgesteld in de raad van 4 maart.
De financiële paragraaf in de ‘Agenda en actieplan Klimaatadaptatie 2021-2026 brengt de benodigde investeringen voor de gemeente in beeld. Bij klimaatadaptatie in Aalsmeerse projecten is het van belang om klimaat in ontwerp en inrichting door te voeren en afwegingen te maken welke (uitvoerende) maatregelen de meeste waarde toevoegen tegen acceptabele (meer)kosten. Een belangrijk deel hiervan wordt gedekt vanuit een klimaatopslag in het Gemeentelijke Rioleringsplan 2021-2026 (GRP 2021-2026).
Naast het de klimaatopslag vanuit het GRP is voor de periode 2021-2026 totaal € 280.000 aanvullend budget benodigd om de doelstellingen in de klimaatadaptatie agenda te behalen. Dit bedrag wordt beschikbaar gesteld via de Kadernota 2022. Zijnde € 40.000 per jaar voor de bewonersagenda: het stimuleren en faciliteren van bewoners en bedrijven om een bijdrage te leveren aan een klimaatbestendig Aalsmeer en eenmalig € 40.000 in 2022 voor het onderzoek en aanpak van hittestress locaties.
Vrijliggend fietspad Bilderdammerweg-Robend (nadeel lasten € 1.060.000 in 2021)
De autonome groei van het verkeer en de diverse nieuwbouwprojecten en gebiedsontwikkelingen in de regio leiden tot een toename van de verkeersdrukte op de Bilderdammerweg en het Robend. Nu fietsers daar momenteel nog op de rijbaan rijden, komen zij in het gedrang. Het is om verkeersveiligheidsredenen gewenst om een vrijliggend fietspad aan te leggen. In de raad van mei is hiervoor een krediet aangevraagd. Deze kredietaanvraag is echter nog globaal. Het project moest op dat moment nog worden opgestart en de kosten voor bijvoorbeeld het verleggen van kabels en leidingen waren nog niet bekend. Ook waren er nog geen technische onderzoeken verricht. Daarnaast was het nog niet bekend of de Vervoerregio kan bijdragen aan het project. Een onzekere factor qua tijd en geld in het project is bovendien dat er nog diverse particuliere gronden moeten worden verworven.