2. Programma's

2.1 Sociaal domein

1.1 Maatwerkdienstverlening 18+
Humanitas Thuisadministratie (nadeel € 25.000, dekking uit stelpost Sociaal Domein taakveld 8.1 Overige baten en lasten)
Op 27 oktober 2020 heeft het college het B&W voorstel Besteding transformatiebudget Sociaal Domein vastgesteld. In dit voorstel is voor het jaar 2020 en 2021 een subsidie Humanitas Thuisadministratie opgenomen.
We verstrekken een subsidie aan Humanitas Thuisadministratie ten behoeve van een betaalde coördinator. Deze beroepskracht verzorgt intakes, koppelt vrijwilligers aan inwoners met een hulpvraag en traint en ondersteunt de vrijwilligers bij het uitvoeren van hun taken bij de thuisadministratie. Hierdoor wordt de kwaliteit geborgd. Het doel is om meer inwoners beter te ondersteunen bij het op orde krijgen en houden van hun (financiële) administratie. De subsidie voor de kosten van de vrijwilligerscoördinator van Humanitas voor de tweede helft van 2020 worden niet gedekt in de begroting. Dit geldt eveneens voor de dekking van de kosten voor 2021. Daarom wordt om hiervoor gebruik te maken van het Transformatiebudget Sociaal Domein.

1.2 Inkomensregelingen
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) (neutraal € 650.000)
De Tozo-regeling wordt in ieder geval gecontinueerd tot 1 juli 2021. Op dit moment heeft één bevoorschotting van het Rijk plaatsgevonden ter grootte van € 650.400. Het is niet bekend hoeveel Rijksvergoeding de gemeente in totaal gaat ontvangen voor de Tozo. Dit heeft ook te maken met de onzekerheid over deze regeling na 1 juli 2021. In de 2e burap 2021 zal hierop worden teruggekomen.

Inkomensregelingen Bestandsontwikkeling bijstandsgerechtigden (€ 178.000 neutraal)
Op basis van de bestandontwikkeling van de afgelopen maanden wordt rekening gehouden met een bestandsstijging van 3 uitkeringen per maand.
Een belangrijke ontwikkeling is echter het vooralsnog niet continueren van de Tozo-regeling na 1 juli 2021. Na 1 juli 2020 is de Tozo-regeling alleen nog maar toegankelijk geweest voor inwoners die een partner hebben met een inkomen tot bijstandsniveau. Waar voor 1 juli 2020 het inkomen van de partner niet werd meegenomen bij toekenning gebeurde dit na 1 juli 2020 dus wel. Dit betekent dat de deelnemers van de huidige Tozo-regeling grotendeels na beëindiging van de Tozo-regeling in aanmerking komen voor bijstand. Dit kan na 1 juli tot een aanzienlijke toename leiden van het aantal bijstandsgerechtigden. Verder is de verwachting dat door aangekondigde beëindiging van de Tozo een groter beroep zal worden gedaan op het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Deze regeling is specifiek bedoeld voor zelfstandigen die in (tijdelijke) financiële problemen komen waardoor het voortbestaan van hun bedrijf wordt bedreigd. In bepaalde gevallen kunnen zij dan een beroep doen op deze regeling. Het effect op het aantal bijstandsgerechtigden en de verwachte toename van het gebruik van de Bbz-regeling zal gedeeltelijk worden gecompenseerd door het verder openen van de economie in de tweede helft van 2021.
Op basis van de daadwerkelijke bestandsontwikkeling en het daadwerkelijke gebruik van de Bbz zal hier later dit jaar op worden teruggekomen. Op dat moment beschikken we ook over de door het Rijk bijgestelde en definitieve budgetten. De financiële consequenties van de hierboven beschreven mogelijke ontwikkelingen kunnen dan beter in perspectief worden geplaatst.  
Voorgesteld wordt om de extra middelen n.a.v. de voorlopige beschikking 2021 (oktober 2020) voor een bedrag van € 178.300 op nemen op taakveld 6.3 Inkomensregelingen ter dekking van de te verwachten uitgaven (neutrale wijziging en bij de 2e burap 2021 met een nieuwe prognose te komen.

1.2 Arbeidsparticipatie
Actieplan werkgelegenheid Aalsmeer (nadeel € 40.000)
Vanuit het Noodfonds Corona-maatregelen is € 40.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van het Actieplan werkgelegenheid Aalsmeer. Dit bedrag wordt opgenomen op de limitatieve lijst van 2021.

1.4 Samenkracht en burgerparticipatie
Multiprobleemgezinnen (MPG) (nadeel € 50.000, dekking stelpost Sociaal Domein    taakveld 8.1 Overige baten en lasten)
We zien in de praktijk bij onder meer het Sociaal Team regelmatig gezinnen waar complexe en vaak intergenerationele problemen spelen. De problematiek is vaak zo hardnekkig dat we als gemeente lange tijd in beeld zijn en hoge kosten maken met niet altijd concrete resultaten. Daarom zijn we een actieonderzoek gestart dat wordt uitgevoerd door Instituut voor Publieke Waarden. Zij duiken in 10 casussen, samen met alle betrokken medewerkers en maken onder meer een kosten-batenanalyse op. Kunnen we onze inwoners nog beter en effectiever helpen? En zorgt dat voor een reductie van de kosten? Het actieonderzoek is eind 2020 gestart wordt in de zomer van 2021 afgerond. Vanuit het transformatiebudget Wmo 2021 wordt in totaal € 50.000 beschikbaar gesteld als doorbraakbudget voor het actieonderzoek.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 15:41:41 met de export van 06/01/2021 15:35:56